STRATEGIA DE INCLUZIUNE SOCIALĂ
A PERSOANELOR CU DIZABILITĂŢI
ÎN RAIONUL STRĂŞENI
2014-2018
prin prisma Convenţiei ONU privind drepturile
persoanelor cu dizabilităţi
CUPRINS:
ABREVIERI
INTRODUCERE
Partea I: Descrierea contextului
1.1 Situaţia persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni
1.2 Analiza SWOT: Puncte tari, puncte slabe, oportunităţi şi pericole
Partea II: Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin
prisma Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu
dizabilităţi în raionul Străşeni
2.1 Viziuni
2.2 Obstacole
2.3 Obiective Strategice
Partea III: Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei de incluziune
socială a persoanelor cu dizabilități prin prisma Convenţiei ONU
privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi
3.1 Planul de acţiuni pentru 5 ani (2014 – 2018)
ABREVIERI
APP – Asistenţă Parentală Profesionistă
APL – Administraţie Publică Locală
AO – Asociaţie Obştească
ATOFM - Agenţia Teritorială pentru Ocuparea Forţei de Muncă
CMF – Centrul Medicilor de Familie
CES – Cerinţe Educaţionale Speciale
CR – Consiliul raional
CS – Centrul de Sănătate
CSP – Centrul de Sănătate Publică
DASPF – Direcţia Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei
DÎ – Direcţia Învăţământ
GLP – Grup de Lucru Participativ
OMF – Oficiul Medicilor de Familie
ONG – Organizaţie Nonguvernamentală
SAPP – Serviciul Asistenţă Psiho-Pedagogică
INTRODUCERE
Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni a fost elaborată în cadrul unui proces complex de planificare strategică participativă.
Necesitatea elaborării strategiilor locale de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU survine din angajamentul pe care şi la asumat Republica Moldova odată cu ratificarea în anul 2010 a Convenţiei ONU. Obligaţiile prevăzute în Convenţie implică elaborarea unor mecanisme de implementare (Articolul 4, p.1) pentru a promova şi asigura exercitarea deplină a drepturilor fundamentale ale omului pentru toate persoanele cu dizabilităţi.
Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma ConvenţieiONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (denumită în continuare Strategie) este un document strategic ce vizează problematica persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni şi include un set de acţiuni pentru perioada 2014-2018 în vederea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi.
Persoane cu dizabilităţi sunt persoanele cu deficienţe fizice, mintale, intelectuale sau senzoriale de durată, care, în interacţiune cu diverse obstacole, pot îngrădi participarea deplină şi efectivă a persoanelor în societate, în condiţii de egalitate cu ceilalţi.
Incluziunea socială presupune un set de acţiuni multidimensionale în următoarele domenii: justiţie, protecţie socială, ocupare a forţei de muncă, sănătate, educaţie, transporturi, drumuri, construcţii, cultură, informare şi comunicare, destinate persoanelor aflate în situaţie de marginalizare socială, pentru crearea şi dezvoltarea oportunităţilor de asigurare a unui indice al calităţii vieţii, echivalent comunităţii în care trăiesc.
Principiile Strategiei reies din cele prevăzute în Convenţia ONU şi Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi elaborată de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei la nivel naţional. Astfel Strategia se conformează următoarelor principii:
a) Respectul inerent al demnităţii, autonomiei individuale, inclusiv libertatea de a alege şi independenţa persoanelor;
b) Nondiscriminarea;
c) Participarea deplină şi eficientă la viaţa socială şi includerea în societate;
d) Respectul pentru diferenţe şi acceptarea persoanelor cu dizabilităţi ca parte integrantă a diversităţii umane şi a umanităţii;
e) Oportunităţi egale;
f) Egalitatea bărbaţilor şi femeilor;
g) Respectul faţă de capacităţile care evoluează a copiilor cu dizabilităţi şi respectul faţă de dreptul copiilor cu dizabilităţi de a-şi păstra identitatea;
h) Protecţia împotriva neglijării şi abuzului;
i) Responsabilizarea comunităţii;
j) Consultarea persoanelor cu dizabilităţi la reglementarea serviciilor comunitare incluzive;
k) Asistarea şi fortificarea mediilor naturale de viaţă ale persoanelor cu dizabilităţi (familia şi comunitatea) şi prevenirea plasării lor în instituţii rezidenţiale.
Obiectivele strategice precum şi activităţile incluse în Planul de acţiuni al strategiei garantează adaptarea şi acomodarea rezonabilă astfel încât să minimizeze diferenţele care determină statutul persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni. Deasemenea, s-a ţinut cont de valorizarea rolului social în planificarea acţiunilor orientate spre ajutorarea persoanelor cu dizabilităţi.
La elaborarea strategiei au participat reprezentanţii Grupului de Lucru Participativ (GLP) anterior creat. Grupul este reprezentativ şi reflectă domeniile principale de referinţă ce vizează scopul acestei strategii: protecţie socială, servicii sociale, educaţie, sănătate, cultură, angajare în cîmpul muncii.
În cadrul unei sesiuni de informare membrii GLP Străşeni a făcut cunoştinţă cu conţinutul Convenţiei ONU precum şi etapele, conţinutul şi sarcinile implicite procesului de planificare strategică.
PROCESUL nemijlocit de elaborare a strategiei cuprinde:
ETAPA I. Colectarea informaţiilor relevante pentru descrierea situaţiei persoanelor cu dizabilităţi din raion.
GLP a completat un formular cu indicatori cantitativi şi calitativi ce reflectă situaţia persoanelor cu dizabilităţi şi care este reflectat în partea I a Strategiei.
ETAPA II. Seminar de planificare strategică (3 zile), organizat în perioada 18-20 iunie 2014,
în cadrul căruia GLP a elaborat proiectul Strategiei şi planul de acţiuni. Seminarul organizat presupune un proces interactiv cu o implicare maximă a grupului în generarea ideilor.
ETAPA III. Consultarea publică a proiectului Strategiei.
În cadrul acestei etape proiectul strategiei a fost publicat pe pagina web a Consiliului Raional Străşeni pentru a fi consultat de către cetăţeni, în cadrul căreia proiectul Strategiei a fort prezentat, analizat, îmbunătăţit şi propus spre aprobare Consiliului raional.
GRUPUL DE LUCR care a participat la elaborarea Strategiei în cadrul seminarului de planificare strategică:
Nicula Sergiu, |
vicepreşedinte al raionului, preşedintele Grupului; |
Ciochina Larisa, |
specialist principal, Direcţia asistenţă socială şi protecţie a familiei, secretarul Grupului; |
Membrii grupului: |
|
Cobzac Cleopatra, |
şef al Direcţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei; |
Talmaci Valentina, |
şef adjunct al direcţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei; |
Sîrbu Larisa |
specialist superior, Direcţia asistenţă socială şi protecţie a familiei; |
Reuţoi Ludmila, |
specialist principal, Secţia cultură, turism, tineret şi sport; |
Mîţa Eugenia, |
metodist responsabil pentru educaţie, Centrul metodic, Direcţia învîţămînt; |
Bectaghirov Tatiana, |
şef al Serviciului asistenţă psihopedagogică; |
Ţapu Ion, |
şef-adjunct al Direcţiei finanţe; |
Rodideal Galina, |
şef al Agenţiei Teritoriale pentru Ocuparea Forţei de Muncă Strîşeni; |
Sîrbu Nicolae |
Şef al Direcţiei agricultură , dezvoltare economică şi a teritoriului: |
Vasilieva Ioana, |
preşedinte al Centrului de reabilitare şi sprijin pentru copii şi tineret “Paradis”; |
Mîrza Ecaterina, |
preşedinte al Asociaţiei Obşteşti „Societatea Orbilor din Moldova; |
Cobzac Lilia, |
şef al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu; |
Sîrbu Elena, |
şef al Serviciului de asistenţă socială comunitară; |
Micleuşeanu Eugeniu, |
şef al Serviciul social “Asistenţă personală”; |
Malciuc Victor, |
director al Centrului de plasament temporar al copilului; |
Ursu Maria, |
director al Centrului de reabilitare şi plasament; |
Calancea Lilia, |
medic de familie al Centrului de sanatate Străşeni; |
Savin Isidor, |
primar al s.Romaneşti; |
Tabacaru Svetlana, |
primar al s. Scoreni |
PARTEA I: DESCRIEREA CONTEXTULUI
1.1 SITUAŢIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂŢI DIN RAIONUL STRĂŞENI
DATE GENERALE:
Conform ultimelor date ale Direcţiei pentru statistică a raionului Străşeni populaţia totală a raionului este de 90610 locuitori, dintre care 69631 locuiesc în mediul rural. În componenţa raionului intră 39 localităţi administrate în cadrul a 27 de primării. Din numărul total al populaţiei 5,3 % (4800) sunt persoane cu dizabilităţi. În raion nu există o bază de date specifice pentru persoanele cu dizabilităţi ceea ce a reprezentat un impediment pentru etapa de analiză a situaţiei în scopul elaborării Strategiei. De aceea, datele statistice prezentate pot fi inexacte şi variabile fiind extrase din rapoartele, listele curente de evidenţă a numărului persoanelor cu dizabilităţi beneficiare de serviciile prestate în cadrul Direcţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei din subordinea Consiliului raional Străşeni. Anual este evident că numărul persoanelor cu dizabilităţi creşte (cu 130 în perioada 2011-2013) fiind determinat de mai mulţi factori: depistarea dizabilităţii la noi născuţi; dobândirea dizabilităţii pe parcursul vieţii; precum şi identificarea sau evidenţa întîrziată a stării de dizabilitate la unele personae de către asistenţii sociali comunitari şi medicii de familie.
Tabel 1: Indicatori generali privind numărul persoanelor cu dizabilităţi în
raionul Străşeni
Categorii de persoane cu dizabilităţi:
|
Număr
|
Dintre care femei
|
Dintre care cu vârsta între 0-18
|
Dintre care cu vârsta între 18-65
|
Dintre care locuiesc in mediul rural |
cu deficienţe locomotorii |
420 |
215 |
35 |
285 |
309 |
cu deficienţe de auz |
62 |
28 |
- |
62 |
55 |
cu deficienţe de vedere |
226 |
121 |
3 |
171 |
172 |
cu deficienţe mintale, intelectuale |
1155 |
567 |
265 |
890 |
858 |
PROTECŢIA SOCIALĂ a persoanelor cu dizabilităţi:
Anual, în raionul Străşeni creşte numărul persoanelor cu dizabilităţi beneficiare de pensii şi prestaţii. Acest fapt este determinat şi de eforturile APL şi ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei de a informa şi facilita exercitarea dreptului persoanelor cu dizabilităţi la suport financiar din partea statului. Totodată, îmbătrânirea şi înrăutăţirea stării de sănătate a populaţiei din raionul Străşeni determină creşterea numărului solicitanţilor şi beneficiarilor de pensii şi prestaţii sociale.
Tabel 2. Asigurarea socială
Beneficiari de pensii şi prestaţii sociale: |
2012 |
2013 |
Nr. persoanelor care beneficiază de pensii de invaliditate |
5049 |
5051 |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi care beneficiază de prestaţii sociale |
3655 |
5419 |
Serviciile de asistenţă socială sunt prestate de către Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei în parteneriat cu ONG-le locale şi nu sunt suficiente pentru a răspunde la necesităţile şi solicitările membrilor comunităţii, inclusiv şi a persoanelor cu dizabilităţi.
Activitatea direcţiei este axată pe realizarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a DASPF aprobat prin Decizia Consiliului raional Străşeni Nr.4/15 din 28 septembrie 2012 şi Strategia de dezvoltare a sistemului integrat de servicii sociale pentru anii 2014-2017, aprobată prin Decizia Consiliului raional Străşeni Nr.3/7 din 13 iunie 2014.
Activităţile prioritare ale asistenţei sociale constau în:
· promovarea integrării sociale a persoanelor, care prin eforturi şi resurse proprii nu sunt în stare să-şi îmbunătăţească situaţia;
· intervenţia prin diverse servicii, fie prin acordarea diferitor beneficii băneşti sau servicii sociale specifice, în funcţie de problemă şi necesităţi.
Tabel 3. Servicii de asistenţă socială
Nr. |
Denumirea instituţiei care oferă asistenţă socială pentru persoanele cu dizabilităţi în raion |
Serviciile prestate |
Nr. de benefi ciari |
Surse de finanţare |
1. |
Serviciul de îngrijire socială la domiciliu |
îngrijire socială la domiciliu |
424 |
Bugetul raional |
2 |
Serviciul de protezare şi ortopedie |
protezare şi ortopedie |
480 |
Bugetul de stat |
3 |
Serviciul social „Asistenţă personală” |
Asistenţă personală |
68 |
Bugetul raional |
4 |
Centrul de reabilitare şi sprijin pentru copii şi tineret cu dizabilităţi mintale „Paradis |
instruire, reintegrare, kinetoterapie, terapie ocupaţională, asistenţă psihologică, logopedie |
50 |
Donatori de servicii |
5 |
Centrul de zi pentru reabilitarea copiilor cu dizabilităţi „Incluziune-Mugurel” din s. Tătăreşti |
Alimentaţie, informare, consiliere, mediere, psihocorecţie, terapie ocupaţională, reabilitare, îngrijire medicală, socio-culturale, transport pentru deplasarea beneficiarilor |
25 |
Donatori |
6 |
Centrul de zi pentru copii cu dizabilităţi în cadrul Gradiniţei „Mugurel”, or. Străşeni |
Alimentaţie, consiliere, servicii pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi comportament, suport pentru incluziune educaţională |
15 |
Bugetul local |
7 |
Centrul de zi pentru persoane în etate „Răsărit” din or Străşeni |
Alimentaţie, informare, socio-culturale, consiliere, mediere, distribuire de ajutoare umanitare, spălătorie, baie, îngrijire medicală |
300 |
Donatori |
8 |
Serviciul-pilot ”Plasament familial pentru adulţi” |
Îngrijire familială substitutivă |
1 |
Keystone Human Services Moldova Associaţion |
9 |
Centrul de reabilitate şi plasament s. Micleuşeni |
Plasament, alimentaţie, informare, asistenţă medicală, informare, consiliere, socio-culturale |
25 |
Bugetul raional, aportul beneficiarilor |
10 |
Cantine sociale |
alimentaţie |
25 |
Bugetul raional |
Personalul implicat în asistenţa socială a persoanelor cu dizabilităţi este reprezentat de coordonatorii serviciilor de protecţie socială şi prestatorii de servicii sociale la nivel comunitar. Astfel la nivel de raion personalul cuprinde 10 reprezentanţi ai Direcţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei. De asemenea, la nivel comunitar activează 33 asistenţi sociali comunitari, 44 lucrători sociali, 68 asistenţi personali, 1 asistent familial.
SERVICIUL DE ÎNGRIJIRE SOCIALĂ LA DOMICILIU a persoanelor cu dizabilităţi este efectuat în cadrul Direcţiei asistenţă socială şi protecţie a familiei Străşeni şi este activ în toate localităţile din raion.
În cadrul Serviciului de îngrijire socială la domiciliu activează 44 lucrători sociali, care deservesc 424 beneficiari, dintre care 325 singuratici, 43 persoane cu dizabilităţi severe, 56 persoane cu dizabilităţi accentuate. Din numărul total de beneficiari 39 sunt ţintuiţi la pat şi necesită o îngrijire complexă. Raportul între numărul beneficiarilor şi personalul care deserveşte este de 9,45(416 beneficiari: 44 lucrători sociali). În anul 2013 un lucrător social a acordat servicii de îngrijire socială la domiciliu în mediu la 2 persoane cu dizabilităţi. Solicitările individuale a persoanelor cu dizabilităţi, reieşind din problemele şi necesităţile cu care aceştia se confruntă sunt notificate şi asigurate cu promptitudine şi prioritate.
Tabela 4. Beneficiari ai Serviciului de îngrijire socială la domiciliu
în raionul Străşeni
Nr. |
Localitatea |
Total beneficiari |
Inclusiv cu dizabilităţi |
|
Străşeni |
78 |
21 |
|
Bucovăţ |
14 |
5 |
|
Capriana |
10 |
2 |
|
Chirianca |
11 |
4 |
|
Codreanca |
18 |
3 |
|
Cojuşna |
16 |
4 |
|
Dolna |
|
|
|
Galeşti |
11 |
4 |
|
Ghelăuza |
12 |
3 |
|
Grebleşti |
|
|
|
Lozova |
26 |
6 |
|
Micăuţi |
10 |
3 |
|
Micleuşeni |
13 |
|
|
Negreşti |
7 |
|
|
Oneşti |
10 |
|
|
Pănăşeşti |
15 |
3 |
|
Redeni |
26 |
8 |
|
Recea |
25 |
8 |
|
Romaneşti |
10 |
2 |
|
Roşcani |
11 |
1 |
|
Scoreni |
11 |
2 |
|
Sireţi |
15 |
5 |
|
Tătăreşti |
20 |
4 |
|
Ţîgăneşti |
10 |
1 |
|
Voinova |
10 |
2 |
|
Vorniceni |
21 |
5 |
|
Zubreşti |
14 |
3 |
|
Total |
424 |
87 |
REABILITAREA BALNEOSANATORIALĂ
Conform situaţiei din 1.03.2014 au solicitat bilete de reabilitare balneo-sanatoriale 117 persoane respectiv în următoarele centre de reabilitare:
1. „Speranţa” 52 solicitanţi
2. „Victoria” – 64 solicitanţi
3. „Codru” – 1 solicitanţi
Valorificarea biletelor de reabilitare în anul 2013
1. „Victoria” – 108 persoane, inclusiv 43 vârstnici şi 65 persoane cu dizabilităţi.
2. „Speranţa” – 94 persoane, inclusiv 39 vârstnici şi 55 persoane cu dizabilităţi.
3. „Codru” –3 persoane, inclusiv 1 persoană în vârstă şi 2 persoane cu dizabilităţi.
În total au fost repartizate - 205 bilete de tratament, inclusiv 83 vârstnici şi 122 persoane cu dizabilităţi. Astfel, doar 35% din numărul total al solicitanţilor beneficiază de reabilitare baleneo-sanatorială.
Asigurarea cu MIJLOACE AJUTĂTOARE TEHNICE
Întreprinderea de Stat „Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie şi Reabilitare” oferă beneficiarilor articole ortopedice şi mijloace de locomoţie nemecanizată, precum şi servicii de reabilitare a invalizilor, veteranilor de război, persoanelor cu maladii şi afecţiuni ale aparatului locomotor. În întregime pe raion, la CREPOR sunt luaţi la evidenţă 513 persoane beneficiare ale serviciilor menţionate, inclusiv 81 persoane au fost luate la evidenţă în anul 2014. Pe parcursul anului de referinţă au beneficiat de articole şi servicii protecto-ortopedice:
• încălţăminte protetică - 29 persoane, comparativ cu 23 persoane în 2013;
• încălţăminte specială- 43 persoane comparativ cu 38 în 2013;
• încălţăminte ortopedică - 378 persoane, comparativ cu 366 în anul 2013;
• corsete - 26 persoane, comparativ cu 20 persoane în 2013;
• bandaje - 22 persoane, comparativ cu 18 persoane în 2013.
Pentru a primi cărucioare sunt luaţi la evidenţă 47 beneficiari din întreg raionul, 17 din care au fost luaţi la evidenţă în 2013. Din ei au fost asiguraţi cu cărucioare 39 persoane. La data de 01.01.2014, în întregime pe raion au rămas neasiguraţi cu cărucioare 8 beneficiari.
EDUCAŢIA persoanelor cu dizabilităţi:
Din totalul de 9297 elevi din raionul Străşeni încadraţi în procesul general de învăţământ, 540 sunt copii cu dizabilităţi ce constituie 5,8% din numărul total. Odată cu implementarea conceptului de educaţie incluzivă în instituţiile de învăţământ din raion, procesul de studii va fi centrat pe capacităţile individuale ale copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi va fi optimizat prin adaptarea infrastructurii instituţiilor de învăţământ şi angajarea personalului suplimentar corespunzător (psihologi, logopezi, asistenţi personali).
Tabelul 6. Instruirea persoanelor cu dizabilităţi
Nr.persoanelor cu dizabilităţi încadrate în procesul general de învăţământ |
Nr. |
Din mediul rural |
Femei/ fete |
Cu defici enţe de auz |
Cu defici enţe de vedere |
Cu deficienţe locomotorii |
Cu deficienţe mintale, intelectuale |
Primar |
260 |
165 |
159 |
91 |
55 |
30 |
79 |
Gimnaziu |
200 |
170 |
100 |
50 |
60 |
34 |
61 |
Liceu |
80 |
78 |
58 |
30 |
46 |
4 |
- |
Total: |
540 |
413 |
317 |
171 |
161 |
68 |
140 |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi care beneficiază de instruire la domiciliu |
20 |
14 |
10 |
- |
- |
19 |
1 |
Tabelul 7. Instituţii de învăţământ din raion în care sunt încadrate persoane cu dizabilităţi
Nr. |
Denumirea instituţiei |
Localitatea |
nr.de elevi |
cu dificienţe de auz |
Cu dificienţe de văz |
Cu dificienţe locomotorii |
cu dificienţe mintale |
1. |
Gimnaziul Bucovăţ |
or.Bucovăţ |
159 |
- |
- |
1 |
1 |
2. |
Gimnaziul Chirianca |
s.Chirianca |
102 |
1 |
4 |
- |
2 |
3. |
Gimnaziul Dolna |
s. Dolna |
124 |
- |
4 |
- |
3 |
4. |
Gimnaziul Drăguşeni |
s. Drăguşeni |
117 |
2 |
- |
- |
4 |
5. |
Gimnaziul Grebleşti |
s. Grebleşti |
59 |
- |
- |
- |
1 |
6. |
Gimnaziul Lupa - Recea |
s.Lupa-Recea |
71 |
2 |
3 |
- |
- |
7. |
Gimnaziul Oneşti |
s. Oneşti |
95 |
2 |
4 |
- |
2 |
8. |
Gimnaziul Roşcani |
s. Roşcani |
128 |
2 |
5 |
- |
3 |
9. |
Gimnaziul Stejăreni |
s. Stejăreni |
59 |
1 |
2 |
- |
4 |
10. |
Gimnaziul “M. Viteazul" |
or. Străşeni |
885 |
12 |
10 |
5 |
10 |
11. |
Gimnaziul Tătăreşti |
s. Tătăreşti |
134 |
3 |
9 |
8 |
4 |
12. |
Gimnaziul Ţăgăneşti |
s. Ţîgăneşti |
136 |
2 |
5 |
- |
10 |
13. |
Gimnaziul Voinova |
s. Voinova |
174 |
6 |
8 |
2 |
7 |
14. |
Gimnaziul Pănăşeşti |
s. Pănăşeşti |
289 |
3 |
2 |
1 |
4 |
15. |
Gimnaziul Cojuşna |
s. Cojuşna |
298 |
9 |
10 |
1 |
5 |
16. |
Gimnaziul Recea |
s. Recea |
256 |
2 |
5 |
- |
6 |
17. |
Gimnaziul Micăuţi |
s.Micăuţi |
289 |
7 |
5 |
4 |
5 |
18. |
Gimnaziul Găleşti |
s.Găleşti |
244 |
3 |
5 |
4 |
5 |
19. |
Gimnaziul Căpriana |
s.Căpriana |
236 |
4 |
1 |
2 |
3 |
20. |
Gimnaziul Codreanca |
s.Codreanca |
218 |
- |
- |
- |
- |
21. |
Gimnaziul Radeni |
s.Radeni |
209 |
5 |
9 |
4 |
17 |
22. |
Şcoala primară Negreşti |
s.Negreşti |
- |
- |
- |
- |
- |
23. |
Liceul teoretic Zubreşti |
s.Zubreşti |
379 |
- |
- |
5 |
3 |
24. |
Liceul teoretic “I. Creangă” |
s.Micleuşeni |
319 |
3 |
5 |
5 |
3 |
25. |
Liceuil teoretic Romaneşti |
s.Romăneşti |
189 |
5 |
8 |
3 |
3 |
26. |
Liceul teoretic “Universul” |
s.Scoreni |
385 |
- |
- |
- |
- |
27. |
Liceul teoretic “N. Necrasov” |
or.Străşeni |
179 |
5 |
5 |
2 |
6 |
28. |
Liceulteoretic”M. Eminescu” |
or.Străşeni |
953 |
18 |
20 |
4 |
20 |
29. |
Liceul teoretic “A.Russo” |
s.Cojuşna |
385 |
5 |
10 |
3 |
3 |
30. |
Liceul teoretuc”N.Vornicescu” |
s.Lozova |
605 |
- |
- |
- |
- |
31. |
Liceul teoretic “I. Inculeţ" |
s.Vorniceni |
498 |
8 |
13 |
4 |
15 |
32. |
Liceul teoretic Sireţi |
s.Sireţi |
672 |
5 |
10 |
2 |
5 |
33. |
Liceul theoretic “I. Vatamanu” |
or.Străşeni |
525 |
- |
10 |
- |
- |
ÎNCADRAREA ÎN CÂMPUL MUNCII a persoanelor cu dizabilităţi
Potrivit evidenţei Agenţiei Teritoriale pentru Ocuparea Forţei de Muncă din raionul Straşeni, actualmente sunt angajate oficial 11 persoane cu dizabilităţi, dintre care 4 sunt femei. Unul dintre angajaţi este din mediul rural şi tot unul din cei trei este angajat de către o instituţie privată, ceilalţi doi fiind angajaţi ai instituţiilor publice.
Membrii GLP însă au invocat în cadrul seminarului de planificare strategică existenţa unui număr mai mare de persoane cu dizabilităţi angajate în câmpul muncii. Dar pentru acestea sunt angajate în mare parte neoficial este dificil de estimat cifra reală.
La moment, la ATOFM Straşeni sunt înregistrate ca şomeri 6 persoane cu dizabilităţi.
ACCESUL persoanelor cu dizabilităţi ÎN INSTITUŢII ŞI SPAŢII PUBLICE
În vederea realizării prevederilor Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, ratificată prin Legea nr. 166 din 09.07.2010, inspectoratul de stat în construcţii nu eliberează concluzii pozitive la darea în exploatarea a obiectelor de menire social-culturală, dacă la intrarea în edificiul construit sau renovat nu este asigurat accesul liber pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Pornind de la multiplele obstacole legate de accesibilitatea în locurile publice, asistenţii sociali comunitari au fost responsabilizaţi să informeze şi să mobilizeze autorităţile locale pentru adaptarea instituţiilor şi spaţiilor publice la necesităţile persoanelor cu deficiente fizice. În anul 2013 a fost efectuată o evaluare a gradului de adaptare a instituţiilor şi serviciilor publice şi corespunderea acestora cerinţelor unice. Cu toate acestea, din cele 27 prămării, doar parţial este asigurată accesibilitatea persoanelor cu dizabiliti locomotorii. De asemenea, în raionul Străşeni nu este înregistrat nici un mijloc de transport, care ar deservi şi persoanele cu dizabilităţi.
Taberele de odihna pentru copiii din raion de asemenea nu pot găzdui copii cu dizabilităţi, din motiv că nu sunt asigurate accesibilitatea şi condiţiile de agrement, iar personalul angajat nu are pregătire în lucrul cu copiii cu dizabilităţi.
SENSIBILIZAREA OPINIEI PUBLICE şi ACCESUL LA INFORMAŢIE
Cetăţenii raionului Străşeni sunt informaţi prin intermediului mass-mediei regionale:
• Ziarului “Străşeneanca”, în care se publică periodic articole din domeniul social.
• Postului de televiziune “ART TV” unde periodic sunt reflectate şi discutate problemele, provocările din domeniul asistenţei sociale.
De asemenea în oraşul Străşeni sunt instalate în locuri publice panouri informative, se desfăşoară seminare informative în primării şi instituţii de învăţământ precum şi se dezbat diferite subiecte de interes comun în cadrul grupului consultativ.
Raionul Străşeni are acces la mass-media naţională fiind difuzate toate posturile TV cu acoperire naţională. Cu toate acestea, persoanele cu deficienţă de vedere, auz, cele din familii vulnerabile nu au asigurat accesul deplin la informaţie, mijlocele existente de informare nefiind adaptate necesităţilor acestora precum şi în multe familii defavorizate lipsesc efectiv mijloacele de difuzare, recepţionare a informaţiei.
Ca efect a insuficienţei şi accesului limitat la informare, persoanele cu dizabilităţi, deşi deţin dreptul de a fi informaţi şi de a participa activ la viaţa comunităţii, deseori nu cunosc şi nu revendică acest drept. În rezultat, persoanele cu dizabilităţi din raionul Străşeni sunt marginalizate şi supuse stereotipurilor care împiedică participarea lor la procese decizionale şi la viaţa comunităţii în general.
1.2 ANALIZA SWOT: Puncte Tari, Punctelor Slabe, Oportunităţi şi Pericole
Analiza SWOT reflectă caracteristicile mediului intern (Puncte Tari şi Puncte Slabe) şi ale mediului extern (Oportunităţi şi Pericole) care avantajează sau stagnează procesul de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi din raionul Străşeni.
Mediul intern reprezintă limitele geografice, administrative, instituţiile, factorii decizie şi actorii comunitari din raionul Străşenii.
Iar mediul extern reprezintă factorii de decizie şi influenţă din afara raionului Străşeni care pot fi de natură socială, economică sau politică şi care fie susţin procesul de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi sau împiedică şi implică anumite riscuri ce nu pot fi influenţate singular de factorii interni, dar care trebuie luate în consideraţie pentru a preveni impactul lor la nivel local.
Analiza Mediului Intern
Puncte Tari:
• Aplicarea cadrului legal în domeniul persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni;
• Strategia raională privind sistemul integrat de servicii sociale pentru perioada 2014-2017 este în proces de implementare;
• Servicii de incluziune socială create şi funcţionale:
Serviciul de îngrijire socială la domiciliu |
Serviciul de protezare şi ortopedie |
Serviciul social „Asistenţă personală” |
Centrul de reabilitare şi sprijin pentru copii şi tineret cu dizabilităţi „Paradis” |
Centrul de zi pentru reabilitarea copiilor cu dizabilităţi „Incluziune-Mugurel” din s. Tătăreşti |
Centrul de zi pentru copii cu dizabilităţi în cadrul Gradiniţei „Mugurel”, or. Străşeni |
Centrul de zi pentru persoane în etate „Răsărit” din or Străşeni |
Serviciul-pilot ”Plasament familial pentru adulţi” |
Centrul de reabilitate şi plasament s. Micleuşeni |
Cantine sociale |
• DASPF are experienţă în domeniul dezvoltării serviciilor de incluziune socială:
• DASPF şi serviciile comunitare deţin personal calificat;
• În vederea implementării acţiunilor sociale este evidentă colaborarea intersectorială şi încurajarea noilor iniţiative de către factorii de decizie la nivel de raion;
• Sunt în proces de creare şi dezvoltare centrele de resurse pentru incluziunea socială a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale;
• Bugetul raional deţine resurse financiare dedicate acţiunilor de incluziune socială;
Puncte Slabe:
• Mentalitate depăşită, atitudine discriminatorie cu referire la drepturile şi statutul social al persoanelor cu dizabilităţi;
• Nu se efectuează intervenţia timpurie pentru depistarea şi evaluarea necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi;
• Insuficienţa resurselor financiare dedicate acţiunilor de incluziune socială;
• Insuficienţa serviciilor de asistenţă socială, inclusiv a resurselor umane calificate;
• Fluctuaţia cadrelor în instituţiile de profil;
• Instituţionalizarea persoanelor cu dizabilităţi;
• Lipsesc instrumente de monitorizare privind implementarea politicilor sociale la nivel
local;
• Modul nesănătos de viaţă al cetăţenilor care poate cauza dizabilitatea;
• Motivaţia slabă a APL de nivelul I şi II de a dezvolta servicii sociale inclusive;
• Accesul limitat al persoanelor cu dizabilităţi în instituţii şi locuri publice.
Analiza Mediului Extern
· Resurse umane instruite în domeniul asistenţei sociale în cadrul facultăţilor de profil;
· Conlucrare cu instituţiile guvernamentale care eliberează politici şi facilita incluziunea persoanelor cu dizabilităţi(Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Educaţiei);
Pericole, riscuri:
· Nerespectarea legislaţiei din domeniul protecţiei sociale;
· Mentalitatea învechită şi limitată cu referire la statutul persoanelor cu dizabilităţi;
· Abordarea sceptica a Strategiei din partea unor actori decizionali;
· Posibile bariere în implementarea Strategiei reieşind din capacităţile de ordin administrativ şi financiar la nivel de politici naţionale;
· Insuficienţa resurselor financiare ca efect al crizei politice şi economice din ţară;
· Mediatizarea insuficientă şi inadecvată a situaţiei, necesităţilor şi statutului persoanelor cu dizabilităţi (prin intermediul surselor mass-media naţionale);
· Interpretarea persoanelor cu dizabilităţi ca obiect al carităţii.
Partea II: Strategia de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni
Strategia a fost elaborată în cadrul seminarului de planificare strategică organizat în perioada 18-20 iunie 2014, la care au participat reprezentanţii Grupul Participativ.
Scopul seminarului de planificare strategică a fost elaborarea proiectului strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi pentru perioada 2014- 2018.
Obiectivele seminarului de planificare strategică:
· De a forma abilităţi participanţilor în metodele de planificare strategică.
· De a analiza situaţia persoanelor cu dizabilităţi din raion.
· De a evalua resursele umane si financiare necesare şi disponibile pentru îmbunătăţirea situaţiei persoanelor cu dizabilităţi din raion.
· De a defini viziunile, obstacolele şi obiectivele strategice în vederea elaborării unui plan concret de acţiuni pentru incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi.
Planificarea strategică este o metodă complexă, care are la bază metoda fundamentală de seminar şi include un ciclu de sesiuni: Viziuni, Contradicţii, Obiective Strategice şi Implementare.
Întrebarea centrală a seminarului care a ghidat participanţii în generarea ideilor a fost:
„Cum vom contribui la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi în următorii 5 ani în raionul Străşeni?”
Schema seminarului de planificare strategică:
2.1 VIZIUNI: Ce vedem realizat pentru incluziunea persoanelor cu dizabilităţi din raionul Străşeni peste cinci ani?
1. Infrastructură social-economică adaptată şi dezvoltată |
2. Servicii sociale dezvoltate şi extinse |
3. Drepturile şi libertăţile persoanelor cu dizabilităţi sunt asigurate şi promovate |
· Sunt create căi de acces pentru persoanele cu dizabilităţi în locuri publice precum şi instituţiile publice şi private · Este creat serviciul specializat de transport (taxi adaptat) · Mijloacele de transport public adaptate necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi · Reparate şi adaptate trotuarele pentru mobilitatea persoanelor în scaun cu rotile
|
· Servicii sociale noi create şi extinse · Servicii sociale calitative, adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi · Valorile familiale sunt promovate · În toate instituţiile sociale activează un psiholog · Abandonul şi instituţionalizarea copiilor sunt prevenite prin activităţi de instruire şi informare · Este creat serviciul „Respiro” pentru adulţi · Este creat serviciul social „Casa Comunitară” · Este creat serviciul „Locuinţă protejată” · Este creat serviciul social „Echipa mobilă”pentru persoane cu dizabilităţi mintale · Asistenţă medicală individualizată este asigurată · Sunt create şi oferite oportunităţi de odihnă şi reabilitare pentru persoanele cu dizabilităţi (foi de odihnă, tratament baleneo-sanatorial)
|
· Este redusă discriminarea şi stigmatizarea persoanelor cu dizabilităţi · Sunt oferite şanse egale de afirmare pentru persoanele cu dizabilităţi · Persoanele cu dizabilităţi se auto-reprezintă (îşi revendică drepturile) · Persoanele cu dizabilităţi şi familia acestora sunt informate despre drepturi şi obligaţii · Persoanele cu dizabilităţi sunt implicate activ în procese decizionale · Sunt organizate mese rotunde, evenimente publice cu referire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi · Oportunităţile de participare la viaţa social-economică sunt mediatizate prin intermediul mass-media locală şi naţională (pagini web, ziare, posturi radio şi TV) · Persoanele cu Cerinţe Educaţionale Speciale sunt încadrate în instituţii de învăţământ obişnuite (şcoli, licee, şcoli profesionale, instituţii de învăţământ superior) · Procesul educaţional este incluziv, centrat pe capacităţile individuale şi accesibil pentru toţi · Istoriile de succes ale persoanelor cu dizabilităţi sunt mediatizate
|
4. Resurse umane şi financiare asigurate |
5. Persoanele cu dizabilităţi sunt abilitate economic |
6. Este asigurată angajarea în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilităţi |
· Resurse financiare suficiente pentru asigurarea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi · Personalul de profil (social, medical, educaţional) este calificat şi remunerat adecvat · Economia locală este dezvoltată
|
· Activităţi de antreprenoriat social realizate în cadrul structurilor publice şi neguvernamentale · Întreprinderi locale, fabrici adaptate pentru angajarea persoanelor cu dizabilităţi · Agenţii economici sunt încurajaţi şi motivaţi să angajeze persoane cu dizabilităţi |
· Este creat serviciul de orientare profesională · Agenţii economici sunt motivaţi să angajeze persoane cu dizabilităţi · Persoanele cu dizabilităţi nu confruntă bariere de angajare în câmpul muncii · Instituţiile publice şi private încurajează şi oferă oportunităţi de angajare persoanelor cu dizabilităţi · Locul de muncă este adaptat necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi
|
7. Capacităţile persoanelor cu dizabilităţi sunt valorificate
|
8. Situaţia persoanelor cu dizabilităţi este monitorizată şi evaluată |
9. Prestaţiile sociale sunt calculate reieşind din necesităţile specifice şi capacităţile persoanelor cu dizabilităţi |
· Talentele persoanelor cu dizabilităţi sunt promovate prin activităţi culturale şi de afirmare · Persoanele cu dizabilităţi sunt implicate în activităţi sportive
|
· Este creată baza de date a persoanelor cu dizabilităţi · Sunt elaborate şi aplicate instrumente de monitorizare şi evaluare prind implementarea strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi
|
· Prestaţiile sociale sunt calculate reieşind din necesităţile specifice şi capacităţile persoanelor cu dizabilităţi |
2.2 OBSTACOLE: Ce împiedică incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi în raionul Străşeni în următorii 5 ani?
1. Discriminarea persoanelor cu dizabilităţi în comunitate
|
2. Acces limitat la educație și angajare în câmpul muncii |
3. Mobilizarea insuficientă a comunității în incluziunea socială persoanelor cu dizabilități |
· Existența stereotipurilor la persoanele cu dizabilități privind statutul și drepturile lor · Context social-istoric determinant al mentalităţii limitate şi atitudinii discriminatorii · Accent pe dizabilitate şi nu pe abilitate în procesul incluziunii persoanelor cu dizabilităţi · Intoleranța unor membri a societății civile · Indiferența și concepția distorsionată a membrilor familiei · Persoanele cu dizabilități complexate și izolate · Protecția redusă a persoanelor cu dizabilități împotriva violenței şi exploatării · Promovarea instituţionalizării în detrimentul asigurării dreptului la casă și familie · Mobilitate redusă la nivel internațional · Femeile cu dizabilități discriminate · Drepturile persoanelor cu dizabilități nu sunt tratate în mod egal · Protecția integrității persoanelor cu dizabilități neasigurată(art.17 din Convenţia ONU, Protecția datelor cu caracter personal) · Persoanele cu dizabilități nu sunt implicate în acțiuni comunitare și decizionale |
· Instituțiile publice și private neadaptate la capacitățile persoanelor cu dizabilități · Mecanisme nedezvoltate de motivare pentru angajarea persoanelor cu dizabilități · Orientare profesională insuficientă pentru persoanele cu dizabilităţi · Insuficiența programelor adaptate de instruire pentru persoanele cu dizabilități
|
· Implicarea insuficientă a persoanelor cu dizabilități în protecția persoanelor cu dizabilități · Mediatizare inadecvată și reflectarea insuficientă a situației persoanelor cu dizabilități · Implicare insuficientă a APL în rezolvarea problemelor persoanelor cu dizabilități
|
4. Infrastructura social-economică slab dezvoltată |
5. Insuficiența serviciilor adaptate și accesibile |
6. Resurse umane insuficient motivate și cu experiență |
· Insuficiența serviciilor adaptate și accesibile pentru persoanele cu dizabilități · Insuficiența spațiilor de odihnă și reabilitare adaptate · Insuficiența serviciilor medicale specializate · Acces limitat la servicii juridice a persoanelor cu dizabilități · Lipsa la nivel local a comisiilor pentru drepturile persoanelor cu dizabilități(art.34 din Convenţia ONU) |
· Insuficiența mijloacelor speciale pentru persoanele cu dizabilităţi · Infrastructura slab dezvoltă și neadaptată (drumuri, edificii, transport, servicii publice)
|
· Pregătirea şi experienţa insuficientă a resurselor umane de profil şi insuficiența specialiștilor calificați · Fluctuaţia cadrelor din domeniul protecţiei sociale şi învăţământ · Cooperarea internațională insuficientă pentru schimb de experiența în domeniul incluziunii sociale
|
7. Mecanisme de consultare și informare insuficiente |
8. Resurse financiare insuficiente |
|
· Parteneriate intersectoriale slab dezvoltate · Abordarea insuficientă a persoanelor cu dizabilități din perspectiva gender · Mecanisme insuficiente de implementare a prevederilor legale, politicilor sociale la nivel local · Neajustarea cadrului legal în ansamblu la necesitățile persoanelor cu dizabilități · Baza de date segmentată şi incompletă în domeniul social · Monitorizarea insuficientă a implementării prevederilor Convenției ONU |
Resurse financiare insuficiente |
2.3 OBIECTIVE STRATEGICE: Ce trebuie să facem pentru a asigura incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi în următorii 5 ani în raionul Străşeni?
Obiectiv strategic I: Asigurarea dreptului la viaţă independentă şi trai în comunitate
|
|
Obiectiv specific 1.1: Încurajarea participării persoanelor cu dizabilităţi la viaţa comunităţii |
Obiectiv specific 1.2: Crearea oportunităţilor de angajare în câmpul muncii |
1.1.1. Asigurarea unui sistem educaţional incluziv 1.1.2. Implicarea persoanelor cu dizabilităţi în activităţi de auto-reprezentare 1.1.3. Încurajarea participării persoanelor cu dizabilităţi în procese decizionale 1.1.4. Promovarea persoanelor cu dizabilităţi în funcţii administrative şi decizionale 1.1.5. Implicarea persoanelor cu dizabilităţi în organizarea acţiunilor comunitare (mese de lucru, grupuri active)
|
1.1.1 Formarea profesională a persoanelor cu dizabilităţi 1.1.2 Organizarea campaniilor de sensibilizare a instituţiilor publice şi private, agenţilor economici pentru angajarea în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilităţi 1.1.3 Organizarea târgurilor locurilor de muncă şi promovarea oportunităţilor de angajare pentru persoanele cu dizabilităţi 1.1.4 Organizarea expoziţiilor cu vânzare şi iarmaroacelor cu participarea persoanelor cu dizabilităţi
|
Obiectiv specific 1.3: Asigurarea dreptului la integritate şi familie |
|
1.3.1 Prevenirea abandonului copiilor cu dizabilităţi noi născuţi 1.3.2 Organizarea activităţilor de instruire şi orientare cu familiile tinere privind modul sănătos de viaţă 1.3.3 Promovarea rolului familie în incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi 1.3.4 Integrarea, re-integrarea copiilor cu dizabilităţi în familie 1.3.5 Organizarea activităţilor de informare şi instruire în deprinderi de viaţă
|
|
Obiectiv strategic II: Asigurarea accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi
|
|
Obiectiv specific 2.1: Adaptarea infrastructurii sociale |
Obiectiv specific 2.2: Extinderea şi dezvoltarea serviciilor sociale incluzive |
2.1.1 Crearea şi dezvoltarea elementelor de infrastructură social-economică 2.1.2 Adaptarea instituţiilor publice şi private, a spatiilor publice, de odihnă şi reabilitare la necesităţile persoanelor cu dizabilităţi 2.1.3 Dotarea serviciilor existente cu utilaj şi mijloace speciale 2.1.4 Reducerea barierelor de învăţare şi participare pentru toţi elevii 2.1.5 Asigurarea persoanelor cu dizabilităţi cu mijloace ajutătoare speciale
|
2.2.1 Extinderea şi dezvoltarea serviciilor sociale deja create 2.2.2 Crearea serviciului „Locuinţă protejată” 2.2.3 Crearea serviciului „Echipa mobilă” 2.2.4 Crearea serviciului „Casă comunitară” 2.2.5 Crearea serviciului „Respiro” 2.2.6 Asigurarea consultanţei juridice persoanelor cu dizabilităţi în cadrul DASPF 2.2.7 Încadrarea copiilor din grupul de risc în activităţi extraşcolare 2.2.8 Asigurarea cu asistent personal a copiilor cu dizabilităţi 2.2.9 Crearea condiţiilor pentru implicare copiilor cu dizabilităţi în activităţi sportive 2.2.10 Încadrarea copiilor cu dizabilităţi în activităţi extraşcolare 2.2.11 Elaborarea Planurilor Educaţionale Individuale pentru a facilita procesul de studiu şi absolvire a instituţiilor de învăţământ de către copiii cu CES.
|
Obiectiv strategic III: Asigurare incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi prin activităţi de promovare, monitorizare şi evaluare
|
|
Obiectiv specific 3.1: Monitorizarea şi evaluarea situaţiei persoanelor cu dizabilităţi
|
Obiectiv specific 3.2: Organizarea activităţilor de mediatizare şi sensibilizare privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi |
3.1.1 Crearea bazei de date privind persoanele cu dizabilităţi 3.1.2 Abordarea intersectorială a procesului de colectare şi analiză a datelor privind persoanele cu dizabilităţi 3.1.3 Elaborarea rapoartelor de monitorizare şi evaluare a Strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU 3.1.4 Evaluarea necesităţilor individuale de ordin medical şi social a persoanelor cu dizabilităţi
|
3.2.1 Mediatizarea implementării Strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi 3.2.2 Crearea comisiilor locale pentru protejarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi 3.2.3 Adaptarea paginii web a Consiliului Raional pentru a fi accesibilă tuturor şi reflectarea pe pagina web a activităţilor de incluziune socială organizate în raion 3.2.4 Responsabilizarea APL-lor în implementarea Strategiei şi respectarea prevederilor Convenţiei ONU 3.2.5 Prezentarea activității DASPF direcţiilor de referinţă (Direcţia Sănătate, Direcţia de Învăţământ, Tineret şi Sport) în cadrul evenimentelor comune şi de schimb de experienţă 3.2.6 Implicarea APL în activităţi de informare şi sensibilizare la nivel comunitar (organizarea sărbătorilor tradiţionale, evenimentelor speciale pentru promovarea prevederilor Convenţiei ONU)
|
Obiectiv strategic IV: Consolidarea resurselor umane şi financiare pentru asigurarea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi
|
|
Obiectiv specific 4.1: Diversificarea resurselor financiare pentru realizarea activităţilor de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi.
|
Obiectiv specific 4.2: Consolidarea capacităţilor resurselor umane de profil
|
4.2.1 Planificarea liniei de buget a Consiliului Raional destinate activităţilor de incluziune socială 4.2.2 Menţinerea şi consolidarea parteneriatelor cu organizaţiile donatoare
|
4.2.3 Facilitarea schimbului de experienţă în implementarea acţiunilor de incluziune socială pentru actorii implicaţi în proces 4.2.4 Majorarea salariilor angajaţilor din domeniul asistenţei sociale şi educaţiei incluzive
|
Obiectiv specific 4.3: Consolidarea parteneriatelor inter-sectoriale în vederea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi |
|
4.3.1 Stabilirea acordurilor de colaborare cu instituţiile universitare de profil (Facultatea de Asistenţă Socială: ULIM, Universitatea de Stat, Universitatea „Ion Creangă”) 4.3.2 Valorificarea corectă şi constructivă a resurselor financiare disponibile pentru activităţi sociale 4.3.3 Racordarea acţiunilor locale la politicile de incluziune de nivel naţional
|
|
PLANUL DE ACŢIUNI
pentru implementarea Strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi prin prisma Convenţiei ONU privind Drepturile Persoanelo cu Dizabilităţi în raionul Străşeni (2014 – 2018)
Obiectivul strategic I. Asigurarea dreptului la viaţă independentă şi trai în . comunitate
Nr. |
Obiective/ Acţiuni |
Indicatori de monitorizare |
Responsabili |
Parteneri |
Termen de realizare |
Costuri, mii lei |
||||
Anii |
Total |
Buget de stat |
Surse locale |
Donaţii, Granturi |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
Asigurarea unui sistem de învăţămînt imcluziv: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Evaluarea individuală a persoanelor cu dizabilităţi şi integrarea în procesul de învăţămînt conform capacităţilor şi abilităţilor |
27 localităţi/ nr.persoanelor evaluate Raport de evaluare |
DÎ |
DASPF |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.1.1 |
Organizarea vizitelor de teren pentru evaluarea necesităţilor, capacităţilor şi abilităţilor de instruire a persoanelor cu dizabilităţi/copii şi tineri/ |
Nr.vizitelor efectuate, Nr. persoanelor evaluate |
DÎ, managerii instituţiilor de învăţămînt, asistenţii sociali |
APL, ONG, Centrele de sănătate |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.1.2 |
Organizarea sesiunilor individuale de suport pentru incluziune (asistent social, psiholog, logoped) |
nr. beneficiarilor şi nr. sesiunilor individuale de suport |
DÎ, Centre de sănătate, DASPF |
Instituţiile de învăţământ, APL şi ONG-uri locale, DASPF |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.2 |
Elaborarea planurilor educaţionale individuale |
Nr. de PEI |
DÎ |
APL, DASPF |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.3 |
Angajarea Cadrelor Didactice de Sprijin (CDS) şi asistenţilor personali pentru copii cu dizabilităţi severe |
10 unităţi- CDS angajate 10 unităţi- asistenţi personali angajaţi |
DÎ, DASPF
|
APL |
2014-2018 |
|
400,0 |
|
|
|
1.4 |
Dotarea celor 18 Centre de resurse pentru educaţie incluzivă şi deschiderea Centrelor noi în şcoli |
10 Centre noi în şcoli |
DÎ |
APL |
2014-2018 |
|
1104,0 |
|
|
|
1.5 |
Deschiderea Centrelor de resurse pentru educaţie incluzivă în 3 grădiniţe |
10 Centre în grădiniţe |
DÎ |
APL |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.6 |
Identificarea timpurie a copiilor cu probleme în dezvoltare din grădiniţe în scopul incluziunii ulterioare ,cu success, în procesul de învăţămînt |
Nr. de copii identificaţi |
DÎ, Centrele de sănătate |
APL, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.7 |
Monitorizarea şi evaluarea periodică |
Rapoarte de monitorizare, Şedinţe semianuale de evaluare |
DÎ, DASPF
|
APL |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.8 |
Orientarea şi formarea profesională a persoanelor cu dizabilităţi |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi încadrate în procesul de orientare şi formare profesională |
ATOFM, APL |
DASPF, ONG-uri |
2014-2018 |
|
300,0 |
100,0 |
|
200,0 |
1.8.1 |
Includerea persoanelor cu dizabilităţi în procesul de instruire |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi încadrate în procesul de formare profesională |
DÎ, DASPF |
ATOFM, Centrele de sănătate |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.8.2 |
Susţinerea procesului de formare profesională a persoanelor cu dizabilităi din familii social-vulnerabile (burse de studii, suport pentru acomodare şi accesibilitate) |
Persoane cu dizabilităţi din familii social-vulnerabile beneficiare de suport pentru formare profesională |
DASPF, ATOFM |
DÎ, Agenţi economici, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.8.3 |
Motivarea agenţilor economici (crearea oportunităţilor de instruire şi orientare profesională; suport financiar direct pentru plata studiilor) prin scutirea de impozite locale |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi beneficiare de programe gratuite de formare profesională; |
CR |
ATOFM, Mass-media locală |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.8.4 |
Organizarea tîrgurilor locurilor de muncă |
5 tîrguri de muncă organizate |
ATOFM |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.8.5 |
Implicarea meşterilor populari din raion în pregătirea profesională a persoanelor cu dizabilităţi |
Nr. de personae implicate |
ATOFM, DASPF |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.9 |
Organizarea odihnei de vară pentru copiii cu dizabilităţi în perioada sezonului estival |
120 copii beneficiari |
DASPF, |
DÎ |
2014-2018 /iunie-august/ |
|
135,0 |
|
|
|
1.9.1 |
Adaptarea unui bloc/ dormitor din tabăra de odihnă “Codru” pentru odihna copiilor cu dizabilităţi |
2 căsuţe |
CR |
Agenţii economici |
2014-2015 |
|
100,0 |
|
|
|
2. |
Participarea persoanelor cu dizabilităţi la viaţa culturală, socială şi politică |
|
|
|
|
|
||||
2.1 |
Implicarea persoanelor cu dizabilităţi în activităţile cultural-artistice de amploare / dedicate: 26 aprilie , 9 mai, 15 mai, 1 iunie, 1 octombrie,15 octombrie, 13 noiembrie, 3 decembrie, / |
Activităţi cultural-artistice organizate |
Direcţia cultură, tineret şi sport a CR |
ONG-uri, DASPF |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
2.1.1 |
Organizarea expoziţiilor (artizanat, hand-made) cu vânzare în cadrul sărbătorilor celebrate la nivel de raion |
Nr. expoziţiilor şi tematicile Nr. persoanelor cu dizabilităţi participante la expoziţii |
Direcţia cultură, tineret şi sport a CR, APL |
Casas de cultură, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
2.2 |
Asigurarea dreptului la vot a persoanelor cu dizabilităţi prin adaptarea birourilor electorale, asigurarea accesului fizic şi/ transportului |
Nr. persoanelor cu dizabilităţi participante la procese decizionale Nr. birourilor electorale adaptate |
APL |
CR, Comisia Electorală Centrală |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
3. |
Garantarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la serviciile medicale: |
|
|
|
|
|
||||
3.1 |
Asigurarea asistenţei medicale primare prin servicii programate şi flexibile |
Serviciile medicale acordate |
IMSP Străşeni, Centrele de sănătate |
APL DASPF |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
3.2 |
Diagnosticarea precoce a maladiilor ce determină dizabilitate |
Campanii de sensibilizare organizate |
IMSP Străşeni, Centrele de sănătate |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
|
3.3 |
Informarea, consilierea şi asistenta medicală de profil pentru tineri cu dizabilităţi |
nr. sesiunilor de informare, consultaţiilor şi nr. tinerilor cu dizabilităţi beneficiari |
IMSP Străşeni, CNDDCM |
Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
Grupul de lucru care a participat la elaborarea proiectului planului de acţiuni în cadrul Seminarului de planificare strategică (18-20 iunie, 2014) : 1. Nicula Sergiu, vicepreşedinte al raionului; 2. Cleopatra Cobzac , şef DASPF ; 3.Talmaci Valentina, şef- adjunct DASPF Străşeni; 4. Eugenia Mîţa, metodist, DÎ Străşeni; 5. Tatiana Behtaghirov –şef Serviciu Asistenţă psiho-pedagogică DÎ Străşeni; 6. Lilia Calancea , medic , Centrul de sănătate Străşeni; 7.Rodideal Galina, şef ATOFM; 8. Savin Isidor, primar de Romăneşti; 9.Mîrza Ecaterina, preşedintele organizaţiei terotoriale a Societăţii orbilor, 10.Malciuc Victor, director al Centrului de plasament temporar al copilului.
Obiectivul strategic II. Asigurarea accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi
Nr. |
Obiective/Acţiuni |
Indicatori de monitorizare |
Responsabili |
Parteneri |
Termen de realizare |
Costuri, mii lei |
||||
Anii |
Total |
Buget de stat |
Surse locale |
Donaţii, Granturi |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
Adaptarea infrastructurii sociale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Instalarea pantelor de acces în instituţii publice , organizaţii conform legislaţiei în vigoare |
95 pante |
APL |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.1.1 |
Verificarea pantelor instalate în toate localităţile în vederea corespunderii standardelor tehnice prevăzute în normativele în vigoare |
17 pante |
APL I,II |
Agenţii economici |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.1.2 |
Instalarea pantelor de acces în primării, oficii poştale. |
Nr. de pante |
APL I,II |
Agenţii economici |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
1.1.3 |
Instalarea pantelor de acces în centrele de sănătate |
Nr. de pante |
APL I,II, directorii centrelor |
Agenţii economici |
2015-2016 |
|
|
|
|
|
1.1.4 |
Instalarea pantelor de acces în şcoli, grădiniţe |
Nr. de pante |
APL I,II, managerii şcolari |
Agenţii economici |
2016-2017 |
|
|
|
|
|
1.1.5 |
Instalarea pantelor de acces în case de cultură şi biblioteci |
Nr. de pante |
APL I,II |
Agenţii economici |
2017-2018 |
|
|
|
|
|
1.1.6 |
Instalarea pantelor şi barierelor de suport în casele de locuit cu etaje |
Nr. de pante |
APL I,II, asociaţiile de locatari |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.2 |
Asigurarea accesului la clădiri a persoanelor cu alte tipuri de dizabilităţi decît cele locomotorii. |
Nr de instituţii, întreprinderi |
APL I,II |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.2.1 |
Instalarea inscripţiilor de pe frontispiceiile şi indicatoarele specifice ale instituţiilor în text cu caractere de format mare, folosirea simbolurilor |
Nr de instituţii, întreprinderi |
APL I,II |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.3 |
Asigurarea la drumuri şi transport |
|
|
|
|
|
||||
1.3.1 |
Adaptarea transportului (taxi) ce deserveşte populaţia raionului la necesităţile persoanelor cu dizabilităţi |
2 unităţi la nivel de raion |
Deţinătorii serviciului |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.3.2 |
Adaptarea trecerii de pietoni trotuar-stradă , fără ridicături, plană, în vederea accesibilizării lor pentru persoanele în scaun rulant. |
4 treceri în or.Străşeni |
APL I,II SA”Drumuri” Străşeni |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.3.3 |
Rezervarea şi semnalizarea /marcarea/ a cîte 2 locuri de parcare pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii în spaţiile de parcare. |
6 locuri de parcare |
APL I,II Sa”Drumuri” Străşeni |
Agenţii economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.4 |
Asigurarea cu mijloace de asistenţă şi de adaptare specifice |
Nr. de persoane asigurate |
CREPOR |
DASPF, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.4.1 |
Asigurarea cu mijloace de mobilitate personală: scaune rulante, dispozitive de balanţă , bastoane, mijloace prostetice/membre prostetice/ |
60 scaune rulante, 36 suporturi, 24 bastoane, 8 membre prostetice |
CREPOR |
DASPF, ONG
|
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.4.2 |
Asigurarea cu materiale Braille |
Pentru 96 persoane |
CREPOR |
DASPF, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.4.3 |
Asigurarea cu aparate auditive , tiflotehnice /dictofoane, playere,s.a./ |
Pentru 73 persoane |
CREPOR |
DASPF, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.5 |
Asigurarea copiilor cu dizabilităţi cu servicii de transport pentru a facilita accesul la educaţie şi servicii comunitare |
15 copii asiguraţi cu mijloace de transport, mijloace de transport asigurate (contracte la nivel local cu prestatori de servicii |
APL, DÎ |
DASPF |
2014-2018 |
|
50,0 |
|
|
50,0 |
1.6 |
Dotarea serviciilor sociale existente cu utilaj, mobilier, echipament |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.6.1 |
Înlocuirea celor 2 cărucioare cu rotile cu altele noi şi procurarea unui cărucior de rezervă pentru Centrul de reabilitare şi plasament din s.Micleuşeni |
4 cărucioare procurate |
DASPF |
CREPOR, Societatea invalizilor din Republica Moldova |
2014-2015 |
|
30,0 |
|
|
30,0 |
1.6.2 |
Deschiderea unei săli de kineto-terapie la Centrul de reabilitare şi plasament din s.Micleuşeni |
O sală de kineto-terapie |
CR |
DASPF |
2015-2016 |
|
200,0 |
200,0 |
|
|
2. |
Extinderea şi dezvoltarea serviciilor sociale |
|
CR, DASPF |
ONG
|
2014-2018 |
|
|
|
|
|
2.1 |
Crearea azilului raional pentru persoane în etate şi persoanele cu dizabilităţi
|
15 persoane în etate şi 15 persoane cu dizabilităţi plasate |
CR |
DASPF |
2014-2018 |
|
500,0 |
500,0 |
|
|
2.2 |
Crearea şi dezvoltarea Serviciului social „Echipa mobilă” pentru persoane cu dizabilităţi mintale. |
nr. beneficiarilor deserviţi nr. îngrijirilor la domiciliu efectuate |
CR |
DASPF |
2014-2018 |
|
10 ,0 |
|
|
|
2.3 |
Instituirea serviciului social „Casa comunitară |
Casa comunitară procurată 4 beneficiari |
CR, Keystone Moldova |
DASPF |
2014-2018 |
|
700,0 |
50,0 |
|
650,0 |
2.4 |
Crearea şi dezvoltarea serviciului social „Respiro” |
Numărul beneficiarilor |
CR, DASPF |
CR, APL |
2016 |
|
350 ,0 |
350,0 |
|
|
2.5 |
Crearea serviciului „Locuinţă protejată” |
1 locuinţă protejată creată |
CR, Keystone Moldova |
DASPF |
2017 |
|
35 ,0 |
|
35,0 |
|
2.6 |
Extinderea Serviciului social „Asistenţă personală” |
120 asistenţi personali angajaţi |
DASPF |
CR, APL |
2014-2018 |
|
1100,0 |
1100,0 |
|
|
2.7 |
Extinderea serviciului /pilot/plasament familial pentru adulţi |
Numărul de persoane |
DASPF |
Keystone, CR, APL |
2014-2018 |
|
380,0 |
|
|
380,0 |
Grupul de lucru care a participat la elaborarea proiectului planului de acţiuni în cadrul Seminarului de planificarestrategică (18-20 iunie, 2014): 1. Cleopatra Cobzac, Şef DASPF; 2. Larisa Ciochina, specialist principal,DASPF; 3. Ion Ţapu şef-adjunct , Direcţia Finanţe a Consiliului Raional; 4. Larisa Sîrbu ,specialist superior DASPF; 5.Jana Vasilev, preşedinte al Centrului de reabilitare şi sprijin pentru copii şi tineret “Paradis”; 6. Sîrbu Elena, şef Serviciu asistenţă social comunitară; 7.Lilia Cobzac, Şeful Serviciului Îngrijire Socială la domiciliu DASPF Străşeni; 8.Nicolae Sîrbu, Şef Direcţie agricultură, dezvoltarea economică şi a teritoriului.
Obiectivul strategic III. Asigurarea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi prin activităţi de promovare, monitorizare şi evaluare
Nr. |
Obiective/Acţiuni |
Indicatori de monitorizare |
Responsabili |
Parteneri |
Termen de realizare |
Costuri, mii lei |
||||
Anii |
Total |
Buget de stat |
Surse locale |
Donaţii, Granturi |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
Crearea şi actualizarea Bazei de date a persoanelor cu dizabilităţi |
|
|
|
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.1 |
Colectarea datelor in colaborare cu CTAS, DASPF Centrele de sănătate, ONG-uri |
Nr.de informaţii colectate |
DASPF |
APL, Centrele de sănătate, CTAS |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
2. |
Evaluarea şi monitorizarea implementării Strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi |
4 şedinţe ale GLP 4 rapoarte de monitorizare şi evaluare Articole/ Reportaje în mass-media |
CR, Grupul de lucru participativ |
DASPF, ATOFM |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
3. |
Evaluarea necesităţilor persoanelor cu dizabilităţi (Focus grupuri, interviuri, mese rotunde) |
27 focus grupuri realizate, nr. interviuri individuale, masă rotundă |
DASPF, Centrele de sănătate, ATOFM |
APL, asistenţii sociali comunitari, ONG-uri locale |
2015, 2017 |
|
|
|
|
|
4 |
Crearea comisiilor locale pentru protejarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi |
27 comisii |
APL I |
DASPF |
2014-2015 |
|
|
|
|
|
5. |
Mediatizarea implementării Strategiei de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
|||
5.1 |
Promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi prin publicarea articolelor în presa locală, radio, ART-TV şi difuzarea reportajelor TV şi radio: prezentarea istoriilor de succes, talentelor, poveşti de succes |
nr. apariţiilor în presa locală, radio, TV |
Direcţia cultură, turism, tineret şi sport a CR, DASPF |
ONG-uri locale, Reprezentanţii mass-media APL, CR |
2014-2018 |
|
15,0 |
|
15,0 |
|
6. |
Adaptarea paginii web a CR pentru reflectarea activităţilor sociale-culturale din raion şi ajustarea parametrilor la un format accesibil pentru toţi |
Pagina web adaptată |
CR |
Direcţia cultură, turism, tineret şi sport a CR |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
Grupul de lucru care a participat la elaborarea proiectului planului de acţiuni în cadrul Seminarului de planificare strategică (18-20 iunie,2014): 1.Larisa Sîrbu ,specialist superior DASPF ; 2.Eugen Micleuşanu, şef Serviciu “Asistenţă personal” DASPF Străşeni;
3. Ludmila Reuţoi , specialist principal, Secţia cultură,turism, tineret şi sport ; 4. Tabacari Svetlana, primar de Scoreni
Obiectivul strategic IV. Consolidarea resurselor umane şi financiare pentru asigurarea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi
Nr. |
Obiective/Acţiuni |
Indicatori de monitorizare |
Responsabili |
Parteneri |
Termen de realizare |
Costuri, mii lei |
||||
Anii |
Total |
Buget de stat |
Surse locale |
Donaţii, Granturi |
||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
Dezvoltare resurselor umane de profil |
|
|
|
2014-2018 |
|
|
|
|
|
1.1 |
Angajarea de noi specialişti în cadrul DASPF |
1 jurist |
CR, DASPF |
2014 |
|
|
|
|
|
|
1.2 |
Dezvoltarea parteneriatelor cu instituţii superioare de profil (Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea „Ion Creangă”, ULIM) pentru facilitarea practicii studenţilor în cadrul serviciilor sociale din raion |
Nr. acordurilor de colaborare cu instituţii universitare, Nr. studenţilor practicanţi |
CR, DASPF |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
|
2. |
Formarea continuă a specialiştilor ce lucrează cu persoanelor cu dizabilităţi |
Nr.de specialişti instruiţi |
CR, DASPF |
MMPSF, ONG-uri |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
2.1 |
Instruirea personalului DASPF cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi |
44 lucrători sociali, 33 asistenţi sociali, 68 asistenţi personali |
Formatorii din cadrul DASPF |
MMPSF, Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor, ONG-uri |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
2.2 |
Instruirea specialiştilor din domeniile sănătate şi pedagogie |
Nr. de persoane instruite |
DASPF, DÎ, Centre de sănătate |
MMPSF |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Schimb de experienţă cu raionul Călăraş pentru personalul din serviciile sociale şi învăţământ |
7 persoane participante |
CR, DASPF |
APL, DÎ, ONG-uri locale |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
3.1 |
Schimb de experienţă cu ONG-uri ce prestează servicii pentru persoane cu dizabilităţi |
vizite de studiu (ex: la Asociaţia „Motivaţie” şi altele) |
APL , DASPF |
MMPSF, ONG |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
4. |
Diversificarea surselor de finanţare a activităţilor de incluziune socială |
Volumul fondurilor colectate |
CR, DÎ, DASPF |
ONG-uri, Agenţi economici |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
4.1 |
Încheierea acordurilor cu agenţi economici privind contribuţia în acţiuni de incluziune socială |
Nr. de acorduri, decizia CR privind scutirea agenţilor economici de taxe locale |
CR |
DASPF, ONG-uri locale, ATOFM |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
4.2 |
Consolidarea parteneriatelor cu organizaţiile donatoare |
Nr. reprezentanţilor organizaţiilor donatoare participanţi la evenimente publice în cadrul raionului |
DASPF, DÎ, ONG-uri |
CR, ONG-uri locale Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor, ATOFM |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
4.3 |
Scrierea şi implementarea proiectelor în domeniul incluziunii sociale |
Nr. de proiecte scrise, implementate |
CR, DASPF |
ONG-uri |
2014-2018 |
|
|
|
|
|
Grupul de lucru care a participat la elaborarea proiectului planului de acţiuni în cadrul Seminarului de planificare strategică (18-20 iunie, 2014): 1.Sergiu Nicula , vicepreşedinte al raionului; 2.Cleopatra Cobzac , şef DASPF Străşeni; 3. Ion Ţapu, Şef adjunct Direcţia finanţe CR Străşeni; 4. Eugenia Mîţa, metodist DÎ ; 5.Ursu Maria, director Centru de reabilitare şi plasament s.Micleuşeni,; 6.Larisa Sîrbu, specialist superior DASPF.